NetCare logo

Is SEO dood ?

Is SEO dood ?

De laatste jaren is een complete industrie ontstaan rondomom één onderwerp. Internet pagina's hoog laten scoren in Google. De reden daarvoor is overduidelijk, Internet is een miljarden industrie en gevonden worden met je producten en diensten is de eerste stap. Voor niet commerciele partijen is de aandacht die ze krijgen een belangrijke reden om gevonden te worden. Maar is er eigenlijk wel een verschil tussen die twee vormen ?? 

Zo'n 15 jaar geleden was het redelijk makkelijk om hoog te scoren in de zoekresultaten. Je moest zorgen dat je de juiste metatags aan je content koppelde en zoveel mogelijk keywords herhaalde in je tekst en voila. Keywords in metatags worden nu genegeerd door Google en later hebben ze besloten om ook vaak de korte beschrijving (snippet) onder de titel van een pagina in de zoekresultaten te geven, afhankelijk van wat de gebruiker daadwerkelijk zoekt. Die tekst moet nog wel uit het artikel gehaald worden, google verzint ze niet zelf. Maar meta description blijft vooralsnog belangrijk.

Bekijk het onderstaande korte video-tje om te weten wat Google zelf over metatags zegt

Andere zoekmachines gebruiken de metatags nog wel, dus het blijft enigszins nuttig. Maar besteed er niet teveel aandacht aan.

Google ziet wel iets in microformats gebaseerd op schema's in schema.org omdat ze hierdoor meer standaardisatie hebben in de tags en toch iets beter kunnen beoordelen waarover bepaalde artikelen gaan. Of om mensen en bedrijven te kunnen lokaliseren of herkennen.

Belangrijke zaken in de ranking zijn nog steeds het aantal links naar andere sites en commentaren. Niet zomaar elke link of elk commentaar maar liefst links van sites met hoge pageranks en commentaren die relevant zijn op de inhoud van een artikel. Dus alleen "Hallo, ik ben Gerard" zeggen of een website linkje plakken in een comment is zinloos en kan worden gezien als link spamming, wat door de meeste mensen en zoekmachines als irritant wordt ervaren (voor zover een machine iets dergelijks kan ervaren). 

Het allerbelangrijkste is echter goede kwaliteit inhoud. Antwoorden op vragen die mensen hebben in de wereld. Google wil namelijk precies dat, antwoord geven op vragen die hun gebruikers hebben.  Het antwoord zelf kan niet door de zoekmachine worden beoordeeld op juistheid dus het hoeft dan ook niet daadwerkelijk juist te zijn. Maar zolang veel mensen interesse tonen in het antwoord zal het wel goed zijn volgens Google. Een soort democratie van waarheden dus. Misschien dat Google feiten en meningen een beetje door elkaar haalt Laughing

Om dat toch enigszins te verbeteren kijken ze naar autoriteitswaarde van de aanleverende site. Universiteiten en wetenschappelijke artikelen hebben een hogere autoriteits waarde als de gemiddelde blogger als het gaat over hetzelfde onderwerp.

Er zijn wel manieren om dit verder te verbeteren, ik heb daar eerder een artikel over geschreven.

 

Gerard Kanters

Gerard Kanters

Directeur van NetCare
Functie omschrijving

Als ondernemer werk ik met een team van jonge ontwikkelaars om nieuwe produkten te ontwikkelen en projecten uit te voeren. We vinden niet zomaar alles leuk, maar worden vooral enthousiast als het...

  • Bezoeker (Werknemer niet meer in dienst bij NetCare)
    Bezoeker

    Je brand en naamsbekendheid zijn ook belangrijke factoren voor de Google Panda. Heb je veel direct verkeer? Denk ook eens aan offline marketing.


    - James Lane